Μα για έναν φλεβοκαθετήρα κάνεις έτσι;

Μετά από το μάθημα και ένα επιλογής στη Σχολή (και τρεις καφέδες σύνολο ως τις 5:30 το απόγευμα), πρέπει να γυρίσω σήμερα στο νοσοκομείο όπου έχω εφημερία (γυναικολογική λέμε, τι ρωτάς ντε; δεν τα έχουμε πει αυτά;:) Πάω στην Αίθουσα Τοκετών, όπου και κάνουμε τις εφημερίες μας, αλλάζω και αρχίζω να ασχολούμαι με τις επιτόκους.

Σε μία, φρέσκια παραλαβή, του τριλέπτου, χρειάζεται να μπει φλέβα όπως λέμε – ήτοι, φλεβοκαθετήρας, ένα μικρό καθετηράκι σε μία από τις περιφερικές φλέβες, του χεριού συνήθως, ώστε να έχουμε μετά καλού κακού εύκολο δρόμο να ρίξουμε ορούς, φάρμακα, να πάρουμε αίμα, να κάνουμε ό,τι χρειαστεί τέσπαν. Ως εδώ καλά. Είναι μια κοπελιά, ασκούμενη σπουδάστρια Μαιευτικής (ποτέ δεν κατάλαβα γιατί τα παιδιά τα λένε σπουδαστές και όχι φοιτητές, απορία μου – κι απορία τους, απ’ ότι έχω ρωτήσει), η οποία έχει αναλάβει να ετοιμάσει τη γυναίκα. Την κοπέλα την ψιλοέχω γνωρίσει στο παρελθόν, έχουμε ανταλλάξει μια δυο καλημέρες, έχω μία ας πούμε ελαφρά άνεση.

Προσπαθεί λοιπόν η κοπέλα να βρει καλή φλέβα να περάσει το καθετηράκι (σα να παίρνουμε αίμα είναι η διαδικασία, δένεις, βρίσκεις, τρυπάς – μόνο που μετά αντί να τραβήξεις το αίμα απλώς βγάζεις τη βελόνα και αφήνεις στη θέση της το πλαστικό σωληνάκι του καθετήρα, ταπωμένο στην άκρη με το κατάλληλο σύστημα. Τα υπεραπλουστεύω, και για να γίνω κατανοητός και γιατί δεν έχει νόημα να σας πρήζω με μισές λεπτομέρειες). Δένει από εδώ, ψάχνει στο ένα χέρι, δε βρίσκει, κατεβαίνει παρακάτω, δε βρίσκει, πάει στο άλλο χέρι, δε βρίσκει. Το παλεύει, και προς τιμήν της, και δε ζητάει βοήθεια με την πρώτη δυσκολία, επίσης προς τιμήν της μέχρι εδώ. Τέσπαν μου κάνει εντύπωση που δεν έβρισκε και λέω κάτσε να ρίξω μια ματιά. Βγάζω τη δική μου περιχειρίδα, ρωτάω τη γυναίκα από ποιο χέρι της παίρνουν συνήθως αίμα, μου λέει το αριστερό, δένω πάνω από τον αγκώνα, σφίξε καλή μου, σφίγγει η τζε και τσουυυπ να σου μια ωραιότατη φλέβα μπουρί καταμεσής στο εσωτερικό του αγκώνα.

– **Μαράκι** μου (ας τη λέμε Μαρία την ασκούμενη μαία μας, τα ονόματα δεν έχουν σημασία), μη βασανίζεσαι άδικα καλή μου, έχει εδώ μια πολύ καλή φλεβίτσα.
– [τσιμουδιά η **Μαρία**, τον χαβά της στο άλλο χέρι]
– **Μαρία**, άσ’ την από εκεί, θα παιδευτείς και θα την παιδέψεις τζάμπα, βρήκες κάποια καλή;
– [συνεχίζει να ψάχνει πέρα δώθε κείθε, με ψύχραιμο και συγκροτημένο στυλ είναι η αλήθεια, κερδίζει πόντους γι’ αυτό]
– Να δω λίγο;
– Όχι, δε θέλω βοήθεια, βρες κάτι άλλο να κάνεις.

Να μην τα πολυλογώ, τελικά δεν έδωσα συνέχεια, η **Μαρία** πάλευε με μία μικρή φλεβίτσα στον καρπό του άλλου χεριού που σίγουρα δε θα ήταν η προτιμότερη. Πιθανώς να το πέτυχε αλλά με τέτοια αγγεία πρέπει ή να είσαι κωλόφαρδος (και έχει μια χαρά κώλο το **Μαράκι**), ή να έχεις ραπτομηχανή ακριβείας αντί για χέρι, και οι περισσότεροι δεν έχουμε κάθε μέρα τέτοια άνεση:(

Το ενοχλητικό στην όλη υπόθεση είναι αλλού: έχεις μία γυναίκα, άρρωστη (γράψε λάθος: έγκυο, δεν είναι αρρώστια η εγκυμοσύνη), μπροστά σου και πρέπει να κάνεις κάποια ιατρική πράξη. Εντάξει, το νοσοκομείο και η κλινική τελεί εκπαιδευτικό έργο, οπότε θα κάνεις και λαθάκια, θα σου πάρει και λίγο εξάσκηση μέχρι να τα πετύχεις σωστά. Και αυτό ισχύει για όλους μας, και γιατρούς και νοσηλευτές και μαίες. Αλλά για κάποιον παράξενο λόγο έχει εγκατασταθεί ένα καθεστώς ανταγωνισμού, μεταξύ των γιατρών και των παραϊατρικών ειδικοτήτων! Οι μαίες (όχι όλες, προς Θεού, μιλάω για τα στερεότυπα τώρα) θεωρούν τους γιατρούς άσχετους περί γυναικολογικών και απαξιούν να τους συμπεριλάβουν σε ό,τι προτίθενται να κάνουν. Οι γιατροί από την άλλη βγάζουν στην αντεπίθεση (κακώς, είναι η αλήθεια, δε διορθώνει κάτι) το πολύ ευρύτερο φάσμα γνώσεων και τεχνικών που περιλαμβάνει η δική τους επιστήμη και έτσι ρίχνουν κι άλλο λάδι στη φωτιά. Τα δε πράγματα με τους νοσηλευτές είναι περίπου στο ίδιο επίπεδο, ίσως λίγο πιο ήπια (είναι γνωστή η θρυλική διαμάχη νοσηλευτριών / μαιών, με τις δεύτερες να αναφωνούν σθεναρά: ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΝΟΣΟΚΟΜΕΣ:lol:) και πάντα σε σχέση με την εκάστοτε κλινική και το αντικείμενό της.

Εγώ βλέπω το εξής πρόβλημα σε όλη την ιστορία: τυχαίνει να βρεθώ κάπου. Ετοιμάζεσαι να κάνεις κάτι και δυσκολεύεσαι. Τυχαίνει επίσης αυτό που πας να κάνεις να το έχω κάνει αρκετές φορές και να έχω μία κάποια άνεση και να έχω εξατομικεύσει την τεχνική μου ώστε με διευκολύνει. Αντιμετωπίζεις δυσκολία, και προσφέρομαι να σου δείξω, χωρίς να σου κάνω ούτε το αφεντικό ούτε τον Αρχάγγελο Γαβριήλ. Κάτσε γαμώ την τρέλα μου να στο δείξω μία δύο δέκα να τελειώνει και άσε τα μούτρα κατά μέρους! Στο κάτω κάτω με αρρώστους έχουμε να κάνουμε, να τους ταλαιπωρήσουμε ένα τσικ παραπάνω για να μάθουμε, όχι όμως να τους παιδεύουμε άσκοπα γιατί έχεις ψηλά τον αμανέ και δε θες να παραδεχτείς πως σε κάτι θες κάποιον να σε καθοδηγήσει, έστω και ελάχιστα.

Και φυσικά, φυσικότατα, η σχέση είναι και αντίστροφη. Είναι απίστευτος ο αριθμός των κόλπων και των τεχνικών που έχω μάθει από νοσηλεύτριες, προϊστάμενες χειρουργείων, εφημερεύουσες νοσοκόμες και μαίες. Άσε που ειδικά οι παλιότερες που έχουν και μεγάλη εμπειρία παίζουν βελόνες, γάζες, νυστέρια και όχι μόνο με κλειστά τα μάτια – τσακάλια! Αν κάποιος – ό,τι κι αν είναι – δει ότι δυσκολεύομαι και έχει να μου δείξει κάτι και μου το προτείνει με ωραίο τρόπο, γιατί να πω όχι; Άσε που μετά θα έχω το θάρρος να ζητήσω να μου μάθει και πέντε έξι πράγματα παραπάνω. Και της επιστήμης μου να είναι ο «δάσκαλος», για να έχει να διδάξει, αυτό που δείχνει θα το έχει κάνει πολύ περισσότερες φορές από εμένα, όπως και άλλοι θα είναι πολύ εμπειρότεροι από εκείνον. Δεν είναι ντροπή.

Αυτή η κατάσταση με το χαζοτουπέ μεταξύ γιατρών και μη γιατρών είναι γελοία πια. Και προσωπικά με ενοχλεί μόνο ελαφρώς συνήθως, αλλά όταν την ξεροκεφαλιά του άλλου την πληρώνει ο άρρωστος μου ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι.

14 Responses to “Μα για έναν φλεβοκαθετήρα κάνεις έτσι;”


  1. 1 Βιργινία 22 Νοεμβρίου 2007 στο 12:28 πμ

    Χώσε χώσε…Ρε συ πάλι καλά μου δε μίλησε η εγκυμονούσα ή κανένας ασθενης..Τα είδα όλα στο Λαικό με τη γιαγιά μου..της λέω θα σε είχα βρίσει αν μου το έλεγες αυτό..ΞΕΡΕΙΣ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΠΗΓΑΙΝΕΙ Ο ΕΙΔΙΚΕΥΟΜΕΝΟΣ ΝΑ ΤΗΝ ΠΑΡΕΙ ΑΙΜΑ,ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΥ ΑΠΑΝΤΑΕΙ » ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΠΑΛΙΑ,ΜΟΥ ΛΙΑΝΙΣΑΤΕ ΤΙΣ ΦΛΕΒΕΣ,ΠΗΓΑΙΝΕ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ;» και όταν της λέει,μα που θα μάθουμε; του απαντάει «ΦΥΓΕ ΣΟΥ ΛΕΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩ»

    πάλι καλά να λές..μέχρι και ο πιο άσχετος συγγενής έχει άποψη στο θεραπευτικό σχήμα..εδώ τους λέγαμε να βγουν έξω για αιμοληψία και δε βγαίνανε

  2. 2 Derek 22 Νοεμβρίου 2007 στο 12:40 πμ

    «αν αυτό που έχεις δεν μπορεί να γιατρευτεί με έναν καλό ύπνο τότε αυτό σημαίνει ότι γέρασες»

    Derek

    (δεν μου λες Doc, για πότε το βλέπεις το επόμενο podcast?

    θέλω να σου στείλω μια αφιέρωση και θέλω να ξέρω αν προλαβαίνω)

  3. 3 Flareman 22 Νοεμβρίου 2007 στο 12:49 πμ

    @Ντέρεκ: στείλε άνετα, προλαβαίνεις και με χαλαρό περιθώριο:)

    @Βιργινία: Ρε εντάξει, έχουν και οι άρρωστοι τα λούκια τους που τραβάνε. Οι συγγενείς είναι 6 στις 10 το χειρότερο! Αλλά σε κάθε περίπτωση, να γαμάμε τον κάθε ασθενή, ακόμη και παππού και γιαγιά, γιατί κάποιος ή κάποια δε θέλει να μάθει σωστά και γρήγορα από μαλακία του, ε πάει πολύ.

  4. 4 papo 22 Νοεμβρίου 2007 στο 12:49 πμ

    ως καλός manager πρέπει να την συγχαρείς για την επιμονή της- for sure αφου πρώτα φάει 1-2 ευχές για την μαλακία της και την μη δεκτικότητα της να μάθει – μιας και η τεχνική της ειχε flaws!

    respect doc!

  5. 5 Βιργινία 22 Νοεμβρίου 2007 στο 1:20 πμ

    Ρε συ δε σου είπα οτι δεν έχει τα λούκια του,λογικό είναι και κατανοητό..Αλλά αυτό το 6/10 σε σκοτώνει

  6. 6 gsid 22 Νοεμβρίου 2007 στο 8:20 πμ

    εχεις δικιο σε αυτα που αναφερεις στο ποστ,και δυστυχως νομιζουν οτι η φλεβα ειναι αλφαδολαστιχο σε ολους τους σωματοτυπους ανθρωπων

  7. 7 d1af 22 Νοεμβρίου 2007 στο 8:57 μμ

    kala an mou to kanan emena auto to pragma me ti fleva 8a tin evriza polu asxima!

  8. 8 Flareman 22 Νοεμβρίου 2007 στο 9:26 μμ

    @Βιργινία: true, true:)

    @gsid: Εξάσκηση, δεν υπάρχει άλλη λύση! Εντάξει, εννοείται ότι όταν τρυπάς φλέβα δεν πας να την ξεπαρθενιάσεις, να μπεις μέσα θες με όσο λιγότερο τρυπομάνι γίνεται θες… αυτό δε χρειάζεται να το πούμε καν:D

    @d1af: Όχι ρε, γιατί να βρίσεις, θα γίνεις κακός τζάμπα και δε θα βγει τίποτα. Αν υπήρχε 1/1m περίπτωση να σε ακούσει και τη βρίσεις χάνεις και αυτήν.

  9. 9 ditikos 24 Νοεμβρίου 2007 στο 12:22 πμ

    Εντάξει, αφου δεν θέλεις να βάλεις φλεβοκαθετήρα, σου αναθέτω νέα αποστολή.

    «I need you to bring me the thong of Lisa Cuddy. Not kidding. Thong. Cuddy. Go!»

    🙂

  10. 10 Flareman 24 Νοεμβρίου 2007 στο 12:39 πμ

    Ναι ναι, και μετά πήγε ο μαυρούκος και τα έκανε πλακάκια με την Cuddy για να προτείνει αυτόν που θα του έλεγε, ήτοι τον άχρηστο. Και τα πήρε ο Χάους και τον έστειλε στη Λαπωνία να περνάει κερί τα έλκηθρα.

    … not:)

  11. 11 irini 2 Ιουνίου 2010 στο 9:54 πμ

    Σωστά το λές εσύ. Η γυναίκα δε θα πρέπει να ταλαιπωρείται έτσι για μια φλέβα. Και αν δεν ήσουν απασχολημένος να κοιτάζεις τον κώλο της Μαρίας θα μπορούσες με ήρεμο ύφος να της εξηγήσεις μετά ότι είστε εδώ για να συνεργαστείτε και όχι για να κάνετε pissing contest. Ωστόσο επειδή και γω τυγχάνω να είμαι μαία και να έχω κάνει πρακτική σε ένα τέτοι νοσοκομείο, την επόμενη φορά που θα έχετε κάτι να πείτε για τα παραιατρικά να το σκεφτείτε διπλά, ειδικά όταν οι μαμές είναι εκείνες που σε αφήνουν στην εφημερία να κοιμάσε τον ύπνο του δικαίου και σε ξυπνάνε την τελευταία στιγμή όταν η γυναίκα έχει φτάσει στο αμήν. Έτσι και σύ στρώνεις δερματάκι και τον τοκετό παίρνεις, σούπερ δεν είναι;

  12. 12 Flareman 2 Ιουνίου 2010 στο 11:27 πμ

    Τρία τινά καλή μου Ειρήνη – και χαίρομαι που είσαι του χώρου γιατί θα με καταλάβεις καλύτερα:

    α) Το σχόλιο περί κώλου είναι pun περί κωλοφαρδίας και όχι στόχος για βελάκια – ακριβώς όπως και η επιλογή του ονόματος είναι τυχαία. Προσπαθώ να μεταδώσω ένα μήνυμα, όχι να το παίξω καμπόσος.

    β) Δεν είναι δουλειά του ασκουμένου εκτοετούς να βάλει στη θέση της τη σπουδάστρια μαία, αλλά της εκπαιδεύτριάς της. Όταν υπάρχει κι εκεί πρόβλημα, εγώ (ως φοιτητής ακόμα τότε) τι νόημα θα είχε να της κάνω παρατήρηση; Είναι σα να βαράς το κεφάλι σου στον τοίχο, να πέφτεις κάτω αιμόφυρτος, να σηκώνεσαι και να τον ρωτάς «γιατί το έκανες αυτό;»

    γ) Τη γνώμη μου για τα παραϊατρικά τη γράφω και εδώ και σε πολλά αλλά σημεία και είναι γνωστή – ειδικά σε ειδικότητες όπως η δική μου (ΓΧ) στηριζόμαστε πάνω σε αυτά τα παιδιά. Τρανό παράδειγμα οι εργαλειοδότριες και οι νοσηλεύτριες εφημερίας, είτε στην κλινική, είτε στα επείγοντα. Ευτυχώς, έχω την τύχη να είναι διαμάντια σχεδόν όλες οι κοπέλες και τα παληκάρια στην κλινική μου. Δυστυχώς, εκτός από αυτό το ενδεχόμενο είναι γνωστές και περιπτώσεις νοσηλευτριών που αφήνουν τους γιατρούς ανενημέρωτους, δημιουργούν προβλήματα σχετικά με τις εντολές που τους γράφονται, και όταν κάποιος επιμελητής παει να τους κάνει επισήμανση γελάνε πίσω από την πλάτη του.

    Το τελικό συμπέρασμα: να τα τσουβαλιάζουμε όλα δεν είναι ωραίο. Ακριβώς όπως υπάρχει το άξιο, έτσι υπάρχει και το άχρηστο – σε όλες τις κατηγορίες. Αυτό που λέμε είναι ότι πρώτα απ’ όλα έρχεται το όφελος του ασθενούς και η ελάχιστη δυνατή ταλαιπωρία του, και οι προσωπικοί εγωισμοί και πείσματα δεν έχουν θέση στην άσκηση των επαγγελμάτων υγείας.

  13. 13 irini 3 Ιουνίου 2010 στο 9:21 πμ

    Συμφωνώ μαζί σου ότι οι εγωισμοί και τα πείσματα δεν έχουν θέση στο χώρο μας, και πάντοτε πρέπει να σκεφτόμαστε το καλό του ασθενή. Ωστόσο σε ένα νοσοκομείο που εκπαιδεύονται ειδικευόμενοι της γυναικολογίας δε θα έπρεπε να βοηθούν σε καισαρικές; ή δε θα έπρεπε να εξετάζουν κολπικά αν δεν έχουν ξαναεξετάσει; εσύ που έκανες την πρώτη σου κολπική εξεταση σε ομοίωμα ή σε ασθενή-επίτοκο; Όλοι κάνουμε λάθη όταν εκπαιδευόμαστε και καλό θα ήταν να υπάρχει και λίγο μετροφροσύνη. Δε βλάπτει

  14. 14 Flareman 3 Ιουνίου 2010 στο 3:28 μμ

    @e: Σαφώς χρειάζεται η εκπαίδευση, γι’ αυτό και λέω στο πρωτότυπο άρθρο πως θα μπορούσε κάλλιστα η κοπέλα να κάτσει να της δείξω και στη συνέχεια να μπορεί να κάνει αυτή τη δουλειά μόνη της. Επομένως θα συμφωνήσω περί μετριοφροσύνης, χρειάζεται και λείπει, δυστυχώς.


Σχολιάστε

Κατηγορίες

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Νοέμβριος 2007
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Οκτ.   Δεκ. »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΕΣ ΣΕΖΟΝ…

del.icio.us

Twitter

ASK2USE

ΔΙΑΦΟΡΑ

Μας διαβάζουν τακτικά:

Counter free

