Ιατρική εκπαίδευση με iPods

Διάβαζα στο LiveScience ότι έγινε μία έρευνα που δείχνει πως γιατροί που ακούσανε καρδιακούς ήχους με τη βοήθεια ενός iPod για μιάμιση ώρα ανεβάσανε το μέσο όρο σωστής αναγνώρισης αυτών των ήχων σε ασθενείς από 40 σε 80%. Το νούμερο φαντάζει εντυπωσιακό σίγουρα, αλλά να πούμε ορισμένα πράγματα.

Η ακρόαση είναι ένα από τα βασικότερα ιατρικά εργαλεία στην κλινική εξέταση (τα άλλα τρία είναι επισκόπηση, επίκρουση, ψηλάφηση). Από τις αρχαίες εποχές του Ιπποκράτη ακόμα η ακοή του γιατρού έπαιζε τεράστιο ρόλο. Στην πορεία μπορέσαμε χάριν της τεχνικής προόδου να βελτιώσουμε τα εργαλεία που χρησιμοποιούμε για να ακροαζόμαστε τους διαφόρους ήχους, παθολογικούς και μη, των ασθενών. Αποτέλεσμα, τα νέα στηθοσκόπια, κάποιες μορφές υπερηχογραφημάτων κ.ο.κ. Παρ’ όλ’ αυτά, η βασική αρχή της μεθόδου παραμένει ίδια. Στήνεις αυτί και ακούς ό,τι μπορείς να ακούσεις: αγγεία, καρδιά, πνεύμονες… απ’ όλα έχει ο μπαχτσές!

Την ειδική παθολογία την μαθαίνεις στο πέμπτο έτος, στις επιμέρους κλινικές (π.χ. Καρδιολογία, Πνευμονολογία κ.ο.κ.) – αλλά όταν πρωτοαρχίζουμε την κλινική άσκηση στο τέταρτο, το πρώτο και κύριο πράγμα που προσπαθούν να μας μάθουν οι δάσκαλοί μας και ξεροσταλιάζουν – και ομολογώ στην αρχή δεν καταλαβαίνεις πόση σημασία έχει – είναι να αναγνωρίζεις το φυσιολογίκο. Αν μπορείς να καταλάβεις και να ξεχωρίσεις το πώς ακούγεται μία φυσιολογική καρδιά μετά βρίσκεις εύκολα αν κάτι ακούγεται λάθος ή αν υπάρχει κάτι που δε θα έπρεπε να ακούγεται, και στη συνέχεια το παίρνεις λογικά προκειμένου να καταλήξεις στην αρχική, έστω, διάγνωση. Το πρόβλημα είναι πως είναι δύσκολο στην αρχή της εκμάθησης να συνηθίσεις στο φυσιολογικό – ψάχνεις για παθολογικούς ήχους εκεί που δεν υπάρχει τίποτα το ζαβό και γενικά τρως μεγάλη απογοήτευση. Τέσπαν, η ουσία είναι πως αφού έχεις εξασκηθεί αρκετά μπορείς να πιάνεις ήχους που αλλιώς δε θα τους έπιανες και θα αναγκαζόσουν να στείλεις τον ασθενή σου για ακριβότερες εξετάσεις (υπέρηχο, στρες τεστ, και πάει λέγοντας).

Στην ουσία δεν παίζει ρόλο αν το MP3 player που χρησιμοποιήθηκε στην έρευνα ήταν iPod ή κάτι άλλο, αλλά το ότι βάζεις τον εκπαιδευόμενο γιατρό να ακούσει 400 φορές ξέρω εγώ τους ίδιους παθολογικούς καρδιακούς ήχους, οπότε πλέον αποκτά μεγαλύτερη εξοικείωση απ’ ότι με τις λίγες κλινικές περιπτώσεις που θα βρει, και μπορεί να τους αναγνωρίζει ευκολότερα και γρηγορότερα – ή σε αρχικότερα στάδια, που δεν είναι τόσο ευδιάκριτοί. Γενικά πάντως, τα iPods έχουνε μπει για τα καλά στον χορό της ιατρικής εκπαίδευσης (και όχι μόνο δηλαδή, αλλά εγώ εδώ θα σταθώ): το OsiriX, για το οποίο μιλούσαμε παλιότερα, μπορεί να εξάγει βίντεο και φωτογραφίες στο iPod του γιατρού, για να τα δείξει σε άλλους, να τα προβάλλει με τον κατάλληλο εξοπλισμό σε ένα μόνιτορ ή κάτι ανάλογο, να τα μοιραστεί με συναδέλφους για μία δεύτερη εκτίμηση… και όλα αυτά ακριβώς χάρη στην ομοιογένεια (uniformality) που φροντίζει η Apple να έχει κάθε της προϊόν.

Λίγη φαντασία θέλει και λίγη ευρηματικότητα, τα τεχνικά μέσα τα έχουμε ήδη:)

Advertisements

6 Responses to “Ιατρική εκπαίδευση με iPods”


  1. 1 dvrachatis 29 Μαρτίου 2007 στο 8:53 πμ

    Πράγματι αυτό που έχει σημασία είναι η επανάληψη. Και ένα φορητό mp3 player δίνει την δυνατότητα.

    Παρόλαυτα … παίζει και το ipod τον ρόλο του … άλλο να έχεις να ακούς ένα κόσμημα και άλλο να ακούς οτιδήποτε άλλο. Σου φτιάχνει την διάθεση όπως και ναχει…

  2. 2 Flareman 29 Μαρτίου 2007 στο 12:05 μμ

    Το μεγάλο συν του iPod είναι η οθόνη του, και η δυνατότητα να παίξει οπτικό υλικό (φωτό, ή και βίντεο στην περίπτωση του μεγάλου iPod) σε κοινό ή πριβέ σε άλλους – θα μου πεις, και τα PDAs δε μπορούν να κάνουν αυτή τη δουλειά; Σίγουρα, αλλά η Apple με το iPod τα έχει όλα μαζεμένα – ο συγχρονισμός γίνεται ενιαία, είναι όλα σε τάξη. Για το θέμα της ηχητικής εκπαίδευσης, όποιο MP3 player να ‘ναι, επί της ουσίας την κάνει τη δουλειά (αν και ο Ντόκτορ Χάουζ σε ένα επεισόδιο χρησιμοποιεί ένα iPod δεύτερης γενιάς για να βάλει κάποιους ήχους στους ειδικευομένους του:P)

  3. 3 Βιργινία 13 Νοεμβρίου 2007 στο 4:02 μμ

    έχω ακόμα απο τη σχολή το αντίστοιχο υλικό που μας μοίρασαν..πράγματι βοηθάει πολύ,γιατί δε πας στα «τυφλά»,εξοικειώνεται το αυτί σου 🙂

  4. 4 Flareman 13 Νοεμβρίου 2007 στο 11:43 μμ

    Είναι βοήθεια αλλά άντε να κάνεις δουλειά όταν μας τα δίνουν (κι αν τα δώσουν) σε δισκάκι με ειδικό πρόγραμμα που τα έχει hard-coded και πρέπει να κάτσεις μπροστά στο συμβατικό PC με τον θόρυβο τουρμπίνας τζετ για να ακούσεις π.χ. καρδιακούς ήχους ή ό,τι σχετικό.

    Έγκλημα σε λέω:(

  5. 5 Βιργινία 14 Νοεμβρίου 2007 στο 9:24 μμ

    όντως,μεγάααααλο πακέτο 😦


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Κατηγορίες

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Μαρτίου 2007
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Φεβ.   Απρ. »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΕΣ ΣΕΖΟΝ…

del.icio.us

Twitter

ASK2USE

ΔΙΑΦΟΡΑ

Μας διαβάζουν τακτικά:

Counter free

Αρέσει σε %d bloggers: